De Ier Patrick Morley, die op 1 mei vorig jaar aftrad als operationeel directeur van Telegraaf Media Groep (TMG), heeft bij zijn vertrek bijna 1,2 miljoen euro meegekregen.

Dat blijkt uit het jaarverslag over 2012 dat het mediabedrijf dinsdag
publiceerde.

Morley, de drijvende kracht achter de overname van de sociale netwerksite
Hyves eind 2010, ontving een beëindigingsvergoeding van ruim 485.000 euro,
een aanvullende regeling van 446.900 euro en een opzegtermijn inclusief
pensioen van nog eens ruim 242.000 euro.

Topman Herman van Campenhout gaf bij de aankondiging van Morleys vertrek, op
14 maart vorig jaar, geen commentaar op vragen over een vermeend conflict
met de Ier.

Hyves loopt leeg

Sinds De Telegraaf Hyves kocht, heeft de socialenetwerksite snel bezoekers verloren. Volgens een recent onderzoek van Newcom Research zouden nog maar 300 duizend bezoekers dagelijks hun weg vinden naar Hyves. Dat is een daling van ruim 80 procent in twee jaar tijd.

Vooral 'de boodschappers' en hoogopgeleiden vertrekken en dat zijn nu juist de
lucratiefste doelgroepen. Ouderen en jongeren blijven wel actief op Hyves,
maar die zijn voor adverteerders minder interessant. Adverteerders kiezen
voor andere sociale netwerken zoals Facebook.

Leidende rol voor Hyves

Hyves moest een belangrijke rol spelen in de metamorfose van TMG. Het
mediabedrijf wil minder afhankelijk zijn van de kranten. Onder topman Ad
Swartjes werd de digitale koers al ingezet, onder meer met de aankoop van
weblog GeenStijl in 2008.

Zijn opvolger Herman van Campenhout ontvouwde in 2011 ambitieuze plannen. In 2016 moest twee derde van de omzet van het mediabedrijf uit andere activiteiten dan de kranten komen, een procentuele verdubbeling ten opzichte van nu. Hyves moest de kar trekken van de digitale activiteiten van TMG, maar doordat gebruikers vertrekken. Bij de presentatie van de jaarcijfers werd bekend dat TMG vorig jaar 36,5 miljoen euro afschreef op de waarde van de socialenetwerksite, die het in 2010 kocht voor ruim 50 miljoen euro.

Positie Van Campenhout onder druk

Van Campenhout gaf dinsdag bij BNR toe dat Hyves de verwachtingen niet waar heeft gemaakt. "Tegelijkertijd zijn we toch blij dat we Hyves hebben, omdat Hyves een geweldige gelegenheid is voor ons om onze andere online ambities uit te bouwen", aldus de topman.

Mede door de afschrijving op Hyves boekte TMG in 2012 een nettoverlies van 15 miljoen euro. Ook in 2011 moest Van Campenhout al een bittere pil slikken, toen TMG 44 miljoen afschreef op radiozender Sky Radio.

De positie van Van Campenhout bij TMG staat inmiddels onder druk. Grootaandeelhouder Cyrte uitte vorig jaar al eens kritiek op de huidige strategie van TMG.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl